Dźwigi samojezdne przy montażu żurawi wieżowych

Żurawie wieżowe wznoszą się nad placami budowy w wielu miejscach w Polsce. W województwie mazowieckim, które ciągle się rozwija, można znaleźć wiele takich miejsc, gdzie można zaobserwować kolosalne ramię żurawia, który bez większych kłopotów radzi sobie z transportem bardzo dużych ładunków na duże wysokości. Czy zastanawiali się Państwo kiedyś w jaki sposób montuje się takie żurawie?

Przy wznoszeniu żurawi wieżowych niezbędne są dźwigi samojezdne, które składają żurawia budowlanego prawie jak wieżę z klocków lego – element po elemencie. Od prawidłowego zmontowania żurawia zależy nie tylko prawidłowy przebieg prac, ale również bezpieczeństwo na placu budowlanym, na którym powstają nowe apartamentowce, biurowce czy wszelkiej maści inne budynki, w których budowie biorą udział żurawie wieżowe.

Pierwszym krokiem ku wzniesieniu budowlanego kolosa jest zadbanie o jego odpowiednią podstawę. Kotwa fundamentowa do żurawia wieżowego musi być odpowiednio ustabilizowana, np. poprzez zabetonowanie na stałe, co ma miejsce głównie tam, gdzie nie ma wystarczającej przestrzeni aby zastosować model żurawia z balastem u dołu konstrukcji, bądź poprzez dobranie odpowiedniego obciążenia dla kotwy.

Do kolejnych etapów niezbędny będzie odpowiedni dźwig, może to być model klasy 200 ton TEREX DEMAG AC200, który bez problemów poradzi sobie z montażem żurawia wieżowego. Po przygotowaniu kotwy należy za pomocą sworzni zamontować pierwszą część kratownicy żurawia do podstawy, a następnie kolejne części należy przytwierdzić do poprzedniej. To właśnie do tych czynności wykorzystywane są dźwigi samojezdne, bez pomocy których montaż żurawia byłby niemożliwy. Zadaniem dźwigu jest podniesienie elementów na odpowiednią wysokość, a robotnicy odbierają części i przytwierdzają je do konstrukcji dbając o każdy szczegół.

żurawie wieżowe

Żuraw samojezdny będzie pomocny także przy montażu kabiny dla operatora żurawia wieżowego i obrotnicy. Robotnicy muszą zadbać o odpowiednią ilość smaru w miejscach, w których łączą się poszczególne elementy konstrukcyjne. Żuraw wieżowy w trakcie pracy nie powinien skrzypieć – musi poruszać się płynnie i cicho. Po montażu wieży żurawia, na której znajduje się wspomniana kabina, następny krok to zainstalowanie przeciwwysięgnika, czyli poziomego elementu konstrukcji, na którym przytwierdzona jest m.in. wciągarka z liną hakową wykonaną ze stali.  Przytwierdzenie ogromnego wysięgnika jest niezwykle ważne – to pod nim pracować będzie wodzak ze zbloczem, na którym osadzony będzie hak żurawia.

Kilkudziesięciometrowa konstrukcja przeciwwysięgnika montowana jest z mniejszych części jeszcze na ziemi. Po podniesieniu jej przez żurawia samojezdnego na odpowiednią wysokość, przechwytują ją monterzy, których zadaniem jest przytwierdzenie konstrukcji oraz przeciągnięcie wzdłuż niej stalowej liny i montaż zblocza z hakiem. Bardzo ważnym krokiem jest osadzenie na przeciwwysięgniku niezbędnego balastu, który składa się z przeciwwag mogących ważyć po 2150 kg.

Jak widać, przy montażu żurawia wieżowego, dźwigi samojezdne czy żurawie samochodowe są narzędziem bardzo potrzebnym, dzięki któremu można sprawnie i bezpiecznie wykonać zadanie. Wiele firm pracujących na żurawiach wieżowych korzysta z takich usług jak wynajem dźwigów samojezdnych, by zmontować wielkogabarytowe urządzenie bez konieczności posiadania własnego żurawia samojezdnego. Korzystanie z usług wynajmu do realizacji konkretnego zadania jest zdecydowanie bardziej opłacalne i dużo wygodniejsze.